شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سیاه#عسل

عسل گندم سیاه و فواید آن

عسل گندم سیاه و فواید آن

عسل گندم سیاه و فواید آن
اکثر ما فقط یک نوع عسل می‌شناسیم و در واقع کمتر کسی است که بداند بیش از 300 نوع عسل وجود دارد. یکی از انواع عسل‌های کمتر شناخته شده عسل گندم سیاه است که به واسطه رنگ تیره خاص و همچنین عطر و طعم شگفت‌انگیز خود از دیگر انواع آن متمایز بوده که یادآور مِلاس نیشکر است.

به گزارش بهداشت نیوز، عسل گندم سیاه را زنبورهای عسل از گرده جمع شده روی گیاهان می‌سازند. این عسل از قرن‌های گذشته مورد توجه قرار گرفته و حتی توسط یونانی‌ها، مصری‌ها، بابلی‌ها و مایاها مورد استفاده قرار گرفته است. چون ارزش غذایی این نوع عسل بالا بوده و خواص درمانی دارد. عسل گندم سیاه حاوی میزان زیادی آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. این ماده غذایی برای ترمیم زخم‌ها فوق‌العاده است و سرفه را تسکین می‌دهد و برخی عفونت‌ها را از بین می‌برد. در ادامه بیشتر با این نوع عسل و فواید آن آشنا می‌شوید.

گندم سیاه چیست؟

گندم سیاه برخلاف نام خود ربطی به گندم ندارد. بلکه دانه گیاهی است که میوه‌های مثلثی شکل با رنگ تیره دارد. این گیاه در بخش بزرگی از جهان و به طور ویژه در اروپا، روسیه، آمریکا و آسیا کشت می‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم و اصلی گندم سیاه این است که گلوتن ندارد و همانند انواع دیگر غلات پخته می‌شود. در برخی از کشورها، غذاهای متنوعی با این ماده غذایی تهیه می‌کنند که می‌توان به نودل سوبای ژاپنی، گالت برتون (نوعی بیسکوییت فرانسوی) یا کاشا (حلیم روسی) اشاره کرد.

ویژگی‌های عسل گندم سیاه

عسل گندم سیاه کاملاً با انواع عسل‌های شناخته شده دیگر مانند عسل هزار گل، عسل رزماری یا عسل اکالیپتوس فرق دارد. رنگ این نوع عسل متناسب با زمان و مکان جمع‌آوری گرده گندم سیاه اندکی متفاوت است. این رنگ بین زرد مسی و سیاه و رایج‌ترین نوع آن بین قرمز و کهربایی است.

طعم عسل گندم سیاه اندکی شیرین است اما نه به اندازه اکثر عسل‌های شیرین! این عسل ته مزه ِ تلخی دارد که باعث می‌شود اندکی کام را بسوزاند. عسل گندم سیاه عسلی معطر است که عطر آن یادآور مالت یا عطر نیشکر می‌باشد.

به طور کلی بافت این عسل چسبناک بوده و چندان روان نیست. علاوه براین به سرعت می‌بندد و به همین دلیل بافت آن ضخیم شده و شبیه شکلات صبحانه می‌شود.

فواید عسل گندم سیاه

ترکیب اصلی عسل گندم سیاه از کربوهیدرات تشکیل شده اما در عین حال حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای ارگانیک، فلاوونوئیدها و پولیفنول‌ها است. در ادامه دقیق‌تر به این خواص می‌پردازیم:

برای درمان سوختگی و التیام زخم‌ها

استفاده از عسل برای درمان و بهبود زخم‌ها امری شناخته شده است. البته نباید عسل را روی زخم‌های باز بریزید؛ اما برای بهبود کهیرهای پوستی، زخم‌ها و خراش‌های روی پوست مؤثر است. عسل گندم سیاه نیز تأثیر زیادی در درمان مشکلات پوستی دارد و می‌تواند به توقف رشد باکتری‌ها در سطح پوست کمک زیادی بکند.

منبع آنتی‌اکسیدان

خواص آنتی‌اکسیدانی این نوع عسل به میزان بالای فنول‌های آن مربوط می‌شود. آنچه تاکنون محققان در خصوص آنتی‌اکسیدان‌ها به یقین رسیده‌اند این است که نقش کلیدی در پیشگیری از پیری زودرس و بیماری‌های ناشی از آن دارند.

حفاظت از میکروبیوتای روده

نتایج پژوهشی که در مجله Evidence Based Complement Alternative Medecine  به چاپ رسیده نشان می‌دهد که عسل گندم سیاه برای سلامت روده‌های انسان مفید است. این عسل بویژه برای «بیفیدوباکتری‌های» مثبتی که در کولون زندگی می‌کنند یک ماده غذایی خوب محسوب می‌شود. علاوه بر این، این نوع عسل باعث محدود شدن رشد بیفیدوباکتری‌های بیماری‌زا در روده‌ها می‌شوند.

نتایج بررسی‌های علمی جدید نیز حکایت از اهمیت میکروبیوتای روده برای سلامت نه تنها روده‌ها بلکه برای کل بدن دارند. در واقع سالم بودن روده باعث بهبود مغز، دستگاه ایمنی یا وضعیت تغذیه‌ای فرد می‌شود.

قدرت ضدمیکروبی و ضدویروسی

این عسل می‌تواند تأثیر مثبتی در مقابله با برخی عوامل بیماری‌زای رایج در بیمارستان‌ها داشته باشد. دانشمندان به طور ویژه تأثیر این عسل را در برابر میکروارگانیسم‌های زیر مورد بررسی قرار داده‌اند:

کلستریدیوم دیفیسیل

استافیلوکوکوس اورئوس

دو نوع سودوموناس آئروژینوزا

انتروکوکوس مدفوع

کلبسیلا پنومونیه

متخصصان تحقیقات و بررسی‌های خود را روی «عسل ویسکانسین» قرار داده و متوجه شدند که می‌توان آن را به منابع درمانی دیگر برای مقابله با عوامل بیماری‌زای مقاوم اضافه کرد. البته محققان بر این عقیده هستند که نیاز به شواهد و بررسی‌های بیشتری در این زمینه وجود دارد.

برای بهبود سرماخوردگی

عسل گندم سیاه همانند عسل‌های معمولی، در درمان علائم سرماخوردگی مؤثر عمل می‌کند. مصرف این نوع عسل در کودکان (بالای یک سال) به تسکین سرفه و بهبود کیفیت خواب آن‌ها کمک می‌کند.

 توصیه‌هایی برای مصرف عسل گندم سیاه

یکی از رایج‌ترین روش‌های مصرف عسل استفاده از آن در دمنوش‌ها و چای‌های داغ است. شما می‌توانید دمنوش‌هایتان را با عسل تهیه و مصرف کنید تا از فواید آن به بهترین شکل ممکن بهره ببرید. البته برای هر لیوان دمنوش یا چای، یک قاشق چای‌خوری عسل کافی است و این میزان برای کودکان نصف همین میزان است. یادتان باشد که نباید به کودکان زیر یک سال عسل داده شود چون امکان مسمومیت به بوتولیسم وجود دارد. در موارد دیگر، این نوع عسل جایگزین مناسبی برای قندهای معمولی است. می‌توانید یک قاشق چای‌خوری از این عسل را به غذاها یا دسرهایتان اضافه کرده و از طعم و فواید آن بهره ببرید. شما می‌توانید در تهیه انواع کیک‌ها یا شیرینیجات از این نوع عسل بهره ببرید چون طعم خاص و مطبوعی به آن‌ها می‌دهد. همچنین می‌توانید آن را به همراه نان برای صبحانه یا میان وعده مصرف کنید. از این عسل در طعم دهی به ماهی، گوشت یا توفو نیز استفاده می‌شود.

عسل گندم سیاه یک انتخاب سالم

عسل گندم سیاه رنگ، بافت و طعم متفاوتی نسبت به عسل‌های دیگر دارد. اما با این حال یک ماده غذایی سالم است که به راحتی می‌توان آن را به میزان مناسب وارد برنامه غذایی کرد و از خواص آن بهره‌مند شد. در آشپزی نیز می‌توانید از آن در تهیه انواع غذاهای شیرین و حتی شور مورد استفاده قرار دهید. همچنین می‌توانید از آن در تهیه دمنوش‌ها به تنهایی یا به همراه گیاهان دیگر استفاده کنید.

در استفاده موضعی نیز می‌توانید آن را روی زخم‌ها و یا سوختگی‌های سطحی بزنید چون باعث تسریع بهبودی و پیشگیری از بروز عفونت می‌شود. کافی است که یک لایه نازک از این عسل را روی منطقه مورد نظر زده و با باند تمیز پانسمان کنید.