شهر خبر

اتهام زنی جدید پنتاگون علیه ایران

جان کربی

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با طرح این ادعا که ایران عامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه است، گفت که واشنگتن فعالیت‌های این کشور را زیر نظر دارد.

به گزارش مشرق؛ سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در مدعاهایی نه چندان تازه ایران را عامل بی ثباتی در منطقه خاورمیانه معرفی کرد.

جان کربی در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز عربی اعلام کرد ایران عامل بی ثباتی در منطقه است و به حمایت از تروریسم ادامه می‌دهد.

سخنگوی پنتاگون بر تمایل آمریکا بر اجرای تعهدات امنیتی خود در منطقه و با لحاظ کردن منافع خود و شرکای خود تأکید کرد و مدعی شد: ایرانیان به تهدید کشورهای همسایه خود را ادامه می‌دهند و ما تمرکز خود را بر روی این موضوع قرار داده ایم و مشتاق هستیم که به عنوان وزارت دفاع آمریکا، تعهدات امنیتی خود را در منطقه مطابق با منافع امنیت ملی، منافع مردم خود و منافع متحدان و شرکای ما در منطقه اجرا کنیم. ایران محور تمرکز ما در این چارچوب به شمار می‌آید.

این مقام وزارت دفاع آمریکا در خصوص گزینه‌های موجود برای جلوگیری از فعالیت‌های ایران در منطقه گفت: غیرمسئولانه خواهد بود که پنتاگون به بازدارندگی از فعالیت‌های تهران توجه نداشته باشد، به ویژه اگر آن‌ها منافع ما و شرکای ما را هدف قرار دهند.

کربی روابط نظامی آمریکا با امارات را از نظر تاریخی قوی ارزیابی کرد و صرف نظر از نظامی گری امارت در یمن مدعی شد امارات کشوری است که به مبارزه با تروریسم در کل منطقه کمک می‌کند. سخنگوی پنتاگون در بخشی از این مصاحبه گریزی به تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای توقف پشتیبانی ارتش آمریکا از عملیات تهاجمی در یمن داشت و گفت: عامل اصلی این تصمیم، فاجعه انسانی است که بسیاری از غیرنظامیان را تحت تأثیر قرار داده است.

سخنگوی پنتاگون افزود واشنگتن به اقدامات ضد تروریستی خود در یمن به حمایت از سعودی‌ها در دفاع از مردم، سرزمین و منافع آن‌ها در برابر هرگونه تهدید از داخل یمن ادامه خواهیم داد. وی در خصوص نیروهای نظامی آمریکا در سوریه گفت: تعداد نیروی نظامی ما در سوریه محدود و تنها بر مبارزه با داعش متمرکز خواهد بود.

کربی در خصوص خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ توسط ترکیه گفت: این اقدام آنکارا با در اختیار داشتن جنگنده‌های اف-۳۵ ونیز با تعهدات ترکیه در ناتو مطابقت ندارد، بنابراین ما در این باره شفاف هستیم که ادامه در اختیار داشتن این سامانه از سوی ترکیه نگران کننده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران