شهر خبر

این سندروم در بین پسران شایعتر است

این سندروم در بین پسران شایعتر است

این سندروم در بین پسران شایعتر است
یک متخصص بیماری های ژنتیک گفت: آقایان با ابتلا به بیماری سندرم ایکس شکننده (فراجیل X ) دچار عقب ماندگی ذهنی و دیگر مشکلات مربوط به این بیماری می شوند. این بیماری یکی از شایع‌ترین دلایل عقب ماندگی ذهنی در پسران است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر مسعود هوشمند متخصص بیماری های ژنتیکی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به بیماری سندرم ایکس شکننده (فراجیل X ) اظهار کرد: بیماری سندروم ایکس شکننده یک بیماری ژنتیکی است. این بیماری از شایع ترین دلایل عقب ماندگی ذهنی است.

وی با بیان اینکه این بیماری روی کروموزوم x قرار دارد، افزود: خانم‌ها حامل این بیماری هستند و معمولا پسرها به آن مبتلا می شوند؛ این بیماری مربوط به یک سری تکرارهایی است که روی کروموزوم ایکس اتفاق میافتد و هرچه تعداد این تکرارها بیشتر باشد، شدت بیماری نیز بیشتر خواهد بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری ادامه داد: با توجه به اینکه خانم ها ۲ ایکس دارند، در واقع یک ایکس کاور میکند، البته دیده شده است که بعضی از خانم‌ها هم به دلیل پدیده ی غیر فعال شدن کروموزوم X به این بیماری مبتلا می شوند اما آمارها مربوط به ابتلای آقایان به این بیماری بیشتر است.

دکتر هوشمند بیان کرد: آقایان با ابتلا به بیماری سندرم ایکس شکننده (فراجیل X ) دچار عقب ماندگی ذهنی و دیگر مشکلات مربوط به این بیماری می شوند. این بیماری یکی از شایع‌ترین دلایل عقب ماندگی ذهنی در پسران است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بیماری سندرم ایکس شکننده (فراجیل X ) درمان هم دارد یا خیر، گفت: متاسفانه این بیماری درمان خاصی ندارد اما اگر در خانواده ای فردی به این بیماری مبتلا باشد، می توان با تشخیص قبل از تولد و در هفته ی دهم تا دوازدهم بارداری مشخص کرد که آیا جنین هم به این بیماری مبتلا است یا خیر.

منبع: طبنا