شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مقامات

گزارش|تظاهرات در سودان و اعلام حالت فوق العاده در ایالت‌های آشوب زده


گزارش|تظاهرات در سودان و اعلام حالت فوق العاده در ایالت‌های آشوب زده

تظاهرات خشونت‌آمیز دانش آموزان سودانی چند روزی است که در برخی از شهرهای این کشور ادامه دارد، به گونه‌ای که مقامات خارطوم مجبور شدند مقررات حالت فوق‌العاده و حکومت نظامی در ایالت‌های آشوب‌زده اعمال کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بحران اقتصادی سودان سبب شد تا دولت خارطوم در بودجه سال جاری میلادی  یارانه « نان و سوخت»  را به شدت کاهش دهد و آن را در حد صفر برساند.

این موضوع سبب شد،  قیمت نان و سوخت به شدت افزایش پیدا کند، به گونه‌ای که نان در مناطق کم برخورداری نظیر دارفور و ایالت‌های کردفان نان  نایاب شد و مردم این مناطق با مشکلات زیادی   روبرو شدند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

حذف یازانه از نان و سوخت فقط  به گرانی این دو کالای اساسی محدود نشد و تاثیرات خود را بر روی کالاهای دیگر از جمله مواد غذایی و حمل و نقل گذاشت و اکنون بهای مواد غذایی و سایر کالاها و خدمات در سودان  به شدت افزایش پیدا کرده‌است.

این افزایش قیمت سبب شد تا دانش آموزان دبیرستانی شهر « ضعین » واقع در شرق دارفور و شهر « فوله » واقع در  غرب کرفان به خیابان‌ها آمدند و در اعتراض به گرانی مواد غذایی و سوخت شعار سر دادند.  تنور این تظاهرات بیش از بیش برافروخته شد و تعدادی از تظاهرات کنندگان اقدام به تخریب اموال عمومی، آتش زدن لاستیک و غارت برخی از مغازه‌ها کردند.

در اینجا بود که پلیس و نیروهای امنیتی وارد عمل شدند و با شلیک گاز اشک آور در صدد متفرق کردن تظاهرات کنندگان برآمدند. در جریان درگیری پلیس با تظاهرات کنندگان ده‌ها تن از شهروندان سودانی  مجروح و تعدادی نیز دستگیر شدند. این سرکوب سبب شند تا آتش تظاهرات دانش آموزان  خاموش شود بلکه دامنه آن به سایر شهرها و ایالت های سودان  کشیده شد.

دانش آموزان  شهر «قضارف» مرکز استانی به همین نام واقع در شرق سودان  طی دو روز گذشته به خیابان‌ها آمدند و در اعتراض به گرانی مواد غذایی از جمله نان شعار سرداند و با تخریب اموال عمومی به غارت بازار اصلی این شهر پرداختند.  

همچنین تظاهرات مشابهی طی روزهای گذشته  در شهرهای « ابیض » مرکز ایالت کردفان شمالی، « پورت سودان » واقع در شرق سودان و « نیاله » واقع در غرب این کشور برگزار شد  که آنها شماری از تظاهرات کنندگان توسط پلیس دستگیر شدند.

نکته‌ای که در تظاهرات  دانش آموزان سودانی  قابل توجه است، عدم  واکنش سریع و به موقع پلیس و برخی مقامات محلی  به این تظاهرات است.  در برخی شهرها مثل ضعین مقامات محلی به پلیس دستور داده بودند،  فقط از ساختمان‌های دولتی حفاظت کنند. همچنین پلیس و نیروهای امنیتی از شعله ور شدن تنور تظاهرات در بعضی از شهرها مثل « فوله » جلوگیری  نکردند که در اثر آن مغازه‌های بازار اصلی شهر به آتش کشیده شد و اموال آنها به غارت رفت .

برخی تحلیلگران تحولات سودان معتقدند این اقدام برخی مقامات محلی و پلیس سودان نمایانگر آن است که آنان از گرانی موادغذایی و سوخت به شدت ناراضی هستند و با این کار می‌خواستند ناخرسندی خود را نشان دهند اما طیف دیگری از ناظران بر این باورند،  ضعف تصمیم‌گیری در ساختار سیاسی و امنیتی سودان باعث شده است که تظاهرات دانش آموزان این کشور به خوبی مدیریت نشود و  پلیس و نیروهای امنیتی نتوانند واکنش مناسب و به هنگام در برابر آن داشته باشند.

اکنون مقامات محلی در ایالت‌های شمال و جنوب دارفور و ایالت کردفان شمالی حالت فوق العاده اعلام کرده‌اند. مقررات منع آمد و شد در این ایالت‌ها از ساعت 18 بعد از ظهر تا ساعت 6 صبح اعمال می‌شود.

با این وجود،  وضعیت نابسامان اقتصادی در سودان این نگرانی را به وجود آورده‌است که دامن اعتراضات خشونت آمیز به سایر شهرها و مناطق دیگر این کشور کشیده شود. حال،  باید منتظر بود و دید که مقامات دولت جدید خارطوم چگونه این تظاهرات و نا امنی‌ها را مدیریت خواهند کرد.

انتهای پیام/