شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#قطر#منطقه‌ای#سفیر ایران

استقبال سفیر ایران در قطر از نقش مثبت دوحه برای انجام گفتگوی منطقه‌ای


استقبال سفیر ایران در قطر از نقش مثبت دوحه برای انجام گفتگوی منطقه‌ای

سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر طی گفتگویی با یکی از روزنامه‌های این کشور از نقش مثبت دوحه برای ایجاد سازوکاری جهت انجام گفتگوی منطقه‌ای استقبال کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه الشرق قطر به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفتگویی با «حمیدرضا دهقانی پوده» سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه انجام داد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

حمیدرضا دهقانی در ابتدای این گفتگو بر حمایت انقلاب ایران از ارزش‌های اسلامی، پرچم حقیقت و ایستادن در کنار مظلومان تاکید و اعلام کرد که ما در کنار ملت مظلوم فلسطین ایستاده‌ایم و استعمار، نسل کشی، آوارگی فلسطینی‌ها، قتل و کشتار و تبعیض نژادی که توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه مردم فلسطین اعمال می شود را رد می‌کنیم. آرمان‌هایی که انقلاب اسلامی ایران بر اساس آنها بنا شده تقویت پیوندهای دوستی و محبت با دوستان و مقابله با دشمنان است که به دوستداران انقلاب حمله و سرزمین‌های آنها را اشغال می کنند.

وی خاطرنشان کرد که من از ابتدای فعالیت خود در قطر تحت تاثیر پیشرفت‌های این کشور در همه سطوح قرار گرفتم متوجه شدم که قطر از نظر زیرساخت‌ها و به ویژه استادیوم‌ها و تجهیزات و پروژه‌های معماری و مقدمه سازی برای جام جهانی 2022 به خوبی پیش می‌رود و امیدوارم که جام جهانی قطر یک رویداد بین المللی برجسته باشد؛ چرا که خاورمیانه تاکنون شاهد چنین رخدادهایی نبوده است. ما نیز به عنوان همسایه قطر آماده همکاری در این رویداد بزرگ جهانی هستیم.

حمیدرضا دهقانی ادامه داد که در حال حاضر امنیت جمعی منطقه مسئله بسیار مهمی است و تنها با گفتگو و تفاهم متقابل می‌توان به همکاری دست یافت.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رابطه ایران و قطر را چگونه ارزیابی می کند و چشم اندازهای همکاری و مشارکت در سطح سیاسی و اقتصادی میان دو کشور چگونه است اظهار داشت که از بعد سیاسی روابط میان ایران و قطر در بهترین حالت ممکن است. طی سال‌های گذشته دوطرف موفق شدند با همکاری‌های مطمئن روزهای دشوار را پشت سر بگذارند. همچنین همکاری میان دوحه و تهران می‌تواند الگویی برای ارتباط میان ایران و سایر کشورهای عربی باشد. اما از نظر اقتصادی ما هنوز به سطح همکاری مشترکی که آرزوی آن را داریم نرسیده‌ایم و مشتاق تقویت همکاری با دوحه و سایر کشورها هستیم و امیدواریم گام‌های مثبتی برای همکاری با قطر و همه کشورهای عربی برداریم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه درباره دیدگاه تهران به روابط با دولت جو بایدن درباره پرونده هسته‌ای گفت که ما انتظار داشتیم انتخابات آمریکا سرآغاز پایان مسیری باشد که دولت سابق این کشور در پیش گرفته بود. امیدواریم که این دوره اصلاح شود و مرحله اول توقف روش دولت قبلی آمریکا در برخورد با پرونده های ایران و مرحله دوم آن اصلاح اشتباهات دولت سابق آمریکا باشد. ما انتظار داریم که بایدن به توافق هسته‌ای که دولت دونالد ترامپ از آن بیرون آمده بود باز گردد و این بازگشت نه تنها در توافق هسته‌ای بلکه باید در لغو همه اقدامات دولت قبلی ایالات متحده علیه ایران مشاهده شود.

وی خاطرنشان کرد که ایران به همه تعهدات خود در این توافق عمل کرده، اما طرف مقابل از انجام این تعهدات شانه خالی کرد و اگر دولت آمریکا قصد بازگشت به این توافق را دارد باید تحریم ها را به طور کامل رفع کند.

دهقانی درباره نقش قطر به عنوان واسطه جهت مذاکره میان کشورهای عربی و ایران گفت خوشحالم از اینکه وزیر امور خارجه قطر آمادگی این کشور را برای میانجیگری جهت گفتگو میان تهران و همسایگان عرب ابراز کرده است. محمدجواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران نیز با انتشار توئیتی از این ابتکار قطر استقبال کرد. ضمن اینکه ما یک طرح و پیشنهاد برای شروع گفت‌وگوهای منطقه‌ای در طرح ابتکار صلح هرمز داریم که توسط جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است. ما معتقدیم که کشور قطر می‌تواند نقش مثبتی در ایجاد ساز و کاری جهت گفتگوی منطقه‌ای داشته باشد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه اشاره کرد، با توجه به لزوم امنیت جمعی در منطقه ما معتقدیم که یک راه‌حل مبتنی بر همکاری و گفتگو موثرترین راه برای همه است و ما آماده گفتگو به دور از مداخلات خارجی هستیم، همان طور که از سال 1982 خواستار یک گفتگوی جمع شدیم و امیدواریم که به دور از سلطه بیگانگان وارد گفتگوی دوستانه شویم. ما از همسایگان خود انتظار داریم که پیشنهادات خود را در زمینه طرح ابتکار صلح هرمز مطرح کنند.

انتهای پیام/