شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سازمان ملل#امارات#حقوق بشر

گزارش سازمان ملل از شکنجه‌های وحشتناک فعالان در زندان‌های امارات


گزارش سازمان ملل از شکنجه‌های وحشتناک فعالان در زندان‌های امارات

گزارشگر سازمان ملل متحد ضمن انتقاد از اقدامات امارات در راستای سرکوب مدافعان حقوق بشر تاکید کرد که فعالان زندانی در امارات مورد شکنجه مداوم قرار می‌گیرند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از عربی 21، «مری لورلر»، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل متحد از مقامات اماراتی خواست که فعالان اماراتی، به ویژه افرادی که مدت طولانی در زندان به سر می‌برند را آزاد کند. وی از بدرفتاری و شکنجه مقامات اماراتی در خصوص زندانیان ابراز نگرانی کرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر تاکید کرد که سه مدافع حقوق بشر که به مدت 10سال در زندان‌های امارات به سر می‌برند مورد بدرفتاری و شکنجه مقامات اماراتی قرار گرفته‌اند و من نمی‌توانم شاهد ادامه این وضعیت باشم و می‌خواهم در دوران تصدی‌ام آزادی این افراد زندانی، اولویت کار من باشد.

وی در بیانیه‌ای اظهار داشت که نه تنها «محمد الرکن» ، «احمد منصور» و «ناصر بن غیث» به دلیل درخواست مشروع در خصوص احترام به حقوق بشر در امارات زندانی شدند، بلکه مورد بدرفتاری مقامات اماراتی نیز قرار گرفتند.

لورلر در ادامه تاکید کرد: گزارشاتی که دریافت کرده‌ام، نشان می‌دهد که شرایطی که مدافعان حقوق بشر در امارات با آن روبرو هستند مانند حبس انفرادی طولانی مدت، نقض موازین حقوق بشر است و چه بسا این افراد مورد شکنجه مداوم نیز قرار گرفته‌‌اند.

لورلر خاطرنشان کرد که محمد الرکن از سال 2012 بدون هیچ توضیحی به اتهام «توطئه علیه دولت» در زندان بسر می‌برد . وی سال 2013 به 10 سال حبس به اتهام توطئه چینی علیه نظام حاکم محکوم شد.

مرکز حقوق بشر امارات نیز اعلام کرد: الرکن به دلیل سخنانش در خصوص آزادی و فعالیت‌های حقوقی‌اش بازداشت شده است. وی در یکی از بدترین زندان‌های امارات یعنی زندان الرزین تحت شکنجه قرار گرفته است.

مقامات اماراتی مارس 2017،‌ احمد منصور فعال و مهندس برق اماراتی 51 ساله را به همراه 5 فعال دیگر به اتهام اهانت به حاکمان امارات بازداشت کردند. وی در نهایت به 10 سال حبس و پرداخت 270 هزار دلار غرامت محکوم شد. این فعال اماراتی با راه انداختن فراخوانی مسالمت‌آمیز خواهان اصلاحات سیاسی در کشور شده بود. مسئولان زندان منصور را مجبور به خوابیدن بر روی زمین خشک در زندان انفرادی کوچک می‌کنند. او در سال 2019 دو بار دست به اعتصاب غذا زده بود که بار دوم اوضاع جسمانی وی به شدت وخیم شده بود.

دیده‌بان حقوق بشر و مرکز حقوق بشر خلیج فارس از مقامات اماراتی خواست که به حبس انفرادی منصور پایان دهند و او را بدون قید و شرط آزاد کنند و ضمن درمان او وسایل ابتدایی مورد او را در زندان فراهم کنند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد گفت که «ناصر بن غیث» در سال 2015 به اتهامات مربوط به پست‌های شبکه‌های اجتماعی در انتقاد از نقض حقوق بشر دستگیر شد و مقامات سیاسی اماراتی در زندان الصدر وی را شکنجه کردند و سپس بن غیث به زندان الرزین منتقل شد.

ناصر بن غیث در سال 2018 به مدت 80 روز اعتصاب غذا کرد و در همین راستا سازمان عفو بین‌الملل از مقام‌های امارات متحده عربی خواست که ناصر بن غیث را به خاطر وخامت اوضاع جسمانی‌اش، بی قید و شرط و فوری آزاد کنند.

وی تأکید کرد که صدور احکام 10 ساله زندان برای مدافعان حقوق بشر در امارات نه تنها تلاشی برای ممانعت از سکوت آنها در برابر حقوق بشری نیست، بلکه تلاشی برای ارعاب و بازدارندگی دیگران از این کار قانونی است ، اقدامات مقامات اماراتی باعث می‌شود که آزادی‌های اساسی تضعیف شوند و فضای مدنی همچنان کاهش یابد.

امارات چندین سال است که به خاطر زندانی کردن صدها فعال حقوق بشری در زندان که خواهان انجام اصلاحات سیاسی در کشور برای فراهم شدن انتخابات دموکراتیک هستند،‌ با انتقادات شدیدی روبه‌روست اما مسئولان این کشور همواره ارتکاب چنین جرایمی را انکار می‌کند.

فعالان و نهادهای حقوق بشری نسبت به وخامت اوضاع زندانیان در زندانهای امارات هشدار دادند.آنها اعلام کردند که در سایه گسترش ویروس کرونا، تاکنون دست کم 30 زندانی به این ویروس مرگبار مبتلا شده‌اند.این فعالان حقوق بشری خاطرنشان کردند که برخی از زندانیان در امارات، به دلیل وخامت اوضاع دست به خودکشی می‌زنند.

انتهای پیام/