شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#دولت#نشانه#جدید#حماس

عطوان بررسی کرد؛

نشانه افول نقش ترکیه در جهان عرب

نشانه افول نقش ترکیه در جهان عرب/ راز گرایش اردوغان به تل آویو

ورود مصر به پرونده آشتی میان فتح و حماس و میزبانی دور جدید مذاکرات برای ترتیب بیت داخلی فلسطینی و از دست دادن دولت وفاق لیبی، همگی نشانه افول نقش ترکیه در جهان عرب است.

به گزارش مشرق، عبدالباری عطوان تحلیلگر معروف جهان عرب در مطلبی در رای الیوم آورده است: همزمانی با نشستن اولین هواپیمای مسافربری رژیم صهیونیستی در فرودگاه استانبول ترکیه پس از ۱۰ سال، با انتخاب شورای ریاستی و نخست وزیر لیبی در پایان نشست گفتگوی لیبی در ژنو شاید تصادفی باشد اما نشان دهنده تغییر شتابزده مواضع رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه است. این در شرایطی است که سیاست خارجی دولت اردوغان در منطقه نتایج معکوس به دنبال داشته است و موجبات انزوای ترکیه را فراهم آورده است.

از دست رفتن متحدان اردوغان در لیبی

وی می نویسد: نکته قابل توجه این است که همه متحدان اردوغان در لیبی از جمله فائر السراج رئیس شورای ریاستی و فتحی باشاغا وزیر کشور و صالح النمروش درترکیب دولتی جدید لیبی جایگاه خود را از دست دادند که بدان مفهوم است که دولت وفاق لیبی به عنوان متحد ترکیه که پیمانهای راهبردی اقتصادی و ترسیم مرز دریایی با آنکارا امضا کرده است هم مشروعیت بین المللی خود را از دست داده است و هم دیگر نماینده منطقه غرب که طرابلس پایتخت آن است، نیست. این دولت دیگر سخنگوی لیبی در محافل بین المللی نخواهد بود و به طور حتم باید شاهد خروج همه نیروهای وابسته به ترکیه باشیم.

عطوان اعلام کرد: این تغییر راهبردی در لیبی در حالی است که قبل از آن نیز دو تحول مهم دیگر در نقشه ائتلافهای اردوغان در منطقه رخ داده است و آن توافق آشتی میان قطر و چهار کشور عربی به ویژه مصر و عربستان است و دیگری ساقط شدن دونالد ترامپ به عنوان متحد مهم ترکیه و خروجش از کاخ سفید و آمدن جو بایدن متحد کردها و ارمنی ها که دوستی اندکی با اردوغان دارد.

نشانه افول نقش ترکیه در جهان عرب

وی می افزاید: با توجه به این تحولات منطقه ای و بین المللی، اردوغان راه رژیم صهیونیستی را در پیش گرفت و تصمیم به از سرگیری روابط با آن گرفت و هاکان فیدان رئیس سرویس اطلاعاتی خود را به قدس اشغالی فرستاد تا روابط میان طرفین در زمینه های تجاری و امنیتی تقویت شود و این در حالی بود که در ماه دسامبر تمایل خود را در این زمینه یعنی از سرگیری روابط با تل آویو نشان داده بود.

آنچه مورد توجه است این است که صهیونیستها سلطان باج گیری هستند به ویژه که اگر طرف مقابل، طالب دوستی باشد و به راحتی امتیاز نمی دهند و از این رو واکنش اسرائیل در ازای بهبود روابط و گشودن صفحه جدید از روابط، قطع روابط ترکیه با حماس و بستن دفاترش در استانبول و متوقف کردن همه فعالیت هایش در ترکیه بودعطوان تاکید کرد: آنچه مورد توجه است این است که صهیونیستها سلطان باج گیری هستند به ویژه که اگر طرف مقابل، طالب دوستی باشد، به راحتی امتیاز نمی دهند و از این رو واکنش اسرائیل در ازای بهبود روابط و گشودن صفحه جدید از روابط، قطع روابط ترکیه با حماس و بستن دفاترش در استانبول و متوقف کردن همه فعالیت هایش در ترکیه بود.

وی می نویسد: روزنامه انگلیسی تایمز دو هفته قبل در گزارشی به نقل از خبرنگار خود فاش کرد که مقامات ترکیه، موضع جدید خود را به اطلاع حماس رسانده اند و خواستار خروج اعضای حماس و انحلال برخی شرکتها و سازمانهای وابسته به آن شده اند و اینکه فعالیت هایش را در ترکیه متوقف کند.

این تحلیلگر در ادامه می افزاید: گواه همسویی مقامات ترکیه با شروط صهیونیستها هم از سرگیری پرواز شرکت هواپیمایی رژیم صهیونیستی به فرودگاههای ترکیه و تعیین «ایرییت لیلیان» کارشناس امور ترکیه به عنوان کاردار سفارت صهیونیستها در آنکارا و توقف سفرهای رهبران حماس به استانبول و انتقال گفتگوهای آشتی فلسطینی به قاهره و همچنین عدم انتقاد رسانه های ترکیه از توافقات سازش میان امارات، بحرین، سودان و مغرب با رژیم صهیونیستی است.

عطوان در پایان تاکید کرد: می توان گفت که از دست دادن دولت وفاق لیبی، ورود مصر به پرونده آشتی میان فتح و حماس و میزبانی مصر از دور جدید مذاکرات برای ترتیب بیت داخلی فلسطینی، همگی نشانه افول نقش ترکیه در جهان عرب است.

منبع: مهر