شهرخبر

دلایلی که احساس سوزش در پاها می‌کنید

دلایلی که احساس سوزش در پاها می‌کنید

دلایلی که احساس سوزش در پاها می‌کنید
همه ما ممکن است در طول زندگی با سوزش پا مواجه شویم، احساس ناخوشایندی که موجب کلافگی بیمار می‌شود. آگاهی نسبت به دلایل و درمان آن، تحمل این حس را راحت‌تر می‌کند.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از وب ام دی، درد ناشی از سوزش پا می‌تواند ثابت یا منقطع باشد و میزان درد هم متوسط تا شدید باشد. اغلب درد سوزش پا در شب غیر قابل تحمل می‌شود.

1. دیابت

این بیماری موجب قندخون و چربی‌هایی مانند تری‌گلیسیرید بیشتر از حد طبیعی می‌شود. با گذشت زمان می‌تواند به اعصاب دست و پا آسیب برساند و باعث سوزش مداوم یا موقت شود. در صورت مشاهده اولین علائم مانند گزگز یا بی‌حسی انگشتان دست و پا به پزشک مراجعه کنید و مرتبا چکاپ انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که دیابت خود را به بهترین نحو مدیریت می‌کنید.

2. نوروپاتی محیطی

این اختلال عصبی به معنای آسیب به اعصابی است که نخاع را به بازوها، دست‌ها و پاها متصل می‌کند. دیابت شایعترین علت است، اما موارد دیگری مانند داروهای سرطانی(شیمی‌درمانی)، نارسایی کلیه، بیماری‌های خودایمنی(مانند آرتریت روماتوئید)، مواد شیمیایی سمی، عفونت و مشکلات تغذیه‌ای وجود دارد.

3. مصرف زیاد الکل

مصرف بیش از حد الکل می‌تواند بسیاری از مشکلات را در سلامتی ایجاد کند. سال‌ها نوشیدن بیش از حد می‌تواند به اعصاب متصل به پاها آسیب برساند. همچنین می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن برای سالم نگه داشتن اعصاب را کاهش دهد. هر دو این مشکلات موجب می‌شود تا در درازمدت در پاها احساس سوزش کنید. اگر مصرف مشروبات الکلی را ترک کنید، این علائم بهبود یافته و مانع آسیب بیشتر به بدن می‌شود. شما می‌توانید از پزشک کمک بگیرید.

4. بیماری پای ورزشکاران

بیماری که پزشکان آن را "tinea pedis" می نامند. یک نوع قارچ کپک مانند است که در نواحی گرم و مرطوب و در بین انگشت پاها  رشد می‌کند و ممکن است احساس سوزش، خارش و التهاب داشته باشید. در کفش‌ها و جوراب‌های مرطوب و در کف اتاق و رختکن رشد می‌کند. کفش خود را تعویض کنید تا خشک شود و در رختکن یا استخرهای عمومی دمپایی بپوشید. کرم، اسپری یا پودرهای ضدقارچ می‌توانند به کنترل عفونت کمک کنند.

5. ویتامین B12 ناکافی

اعصاب شما برای سالم ماندن به این ویتامین نیاز دارد. ممکن است به اندازه کافی از غذا آن را دریافت نکنید، مخصوصا اگر گیاهخوار باشید (به این معنی که هیچ فرآورده حیوانی نمی‌خورید). اگر مسن تر باشید یا جراحی کاهش وزن مانند بای پس معده انجام داده باشید، جذب ویتامین B12 برای شما دشوارتر می‌شود. همچنین الکل ممکن است مانع دریافت کافی B12، فولات، تیامین و سایر ویتامین‌های گروه B شود.

6. نارسایی مزمن کلیه

پزشکان آن را نارسایی کلیوی می‌نامند. معمولا به دلیل دیابت یا فشارخون بالا ایجاد می‌شود. کلیه‌ها به آرامی از عملکرد صحیح باز می‌مانند و باعث می‌شود مایعات زائد در بدن جمع شوند و در نتیجه به اعصاب از جمله پاها آسیب برساند و باعث سوزش در پاها شود.

7. سندرم کانال تارسال

این کانال بین استخوان قوزک پا و مجموعی از رباط‌های نزدیک مچ پا قرار دارد. عصب تیبیال در داخل کانال و از پشت و زیر قوزک داخلی پا عبور می‌کند. تورم ناشی از آسیب، آرتروز، خار استخوانی، قوس کف پا یا سایر بیماری‌ها می‌تواند به عصب پا فشار وارد کند. ممکن است احساس درد و تیرکشیدن، بی‌حسی و حالت سوزن سوزن شدن یا سوزش در پا ایجاد شود.

8. نوروپاتی فیبر کوچک

این عارضه غالبا از ناحیه پا شروع می‌شود، همراه با دردی که می‌تواند تیرکشیدن، سوزش یا خارش ایجاد کند. ممکن است شب‌ها یا هنگام استراحت بدتر شود. گاهی اوقات گرما یا سرما می‌تواند باعث تشدید آن شود، حتی اگر این وضعیت تشخیص تفاوت بین این دو را دشوار کند. مشکلات قندخون مانند دیابت، ممکن است موجب آن شود، اما گاهی اوقات علت آن مشخص نیست. ژن‌های خاص احتمال ابتلا را بیشتر می‌کند.

9. کم‌کاری تیروئید

این عارضه زمانی است که تیروئید، غده پروانه‌ای شکل در ناحیه گردن، هورمون کافی تولید نمی‌کند و بدن به سرعت انرژی را نمی‌سوزاند. ممکن است خسته باشید یا یبوست داشته باشید، به سرما حساس باشید، فراموشکار باشید و علاقه کمتری به رابطه جنسی داشته باشید. همچنین ممکن است سوزش پا داشته باشید. پزشکان علت آن را به درستی نمی‌دانند، اما ممکن است در طولانی‌مدت، این عارضه باعث شود تا مایعات زیادی را که موجب فشار بر اعصاب می‌شود  در بدن جمع شوند.

10. آمیلوئیدوز

پروتئین غیرطبیعی ساخته شده در مغز استخوان که در قسمت‌های مختلف بدن جمع می‌شود. ممکن است بعد از پیشرفت بیماری متوجه آن شوید. در این صورت با پوست ضخیم و کبود مواجه می‌شوید، بسیار خسته و ضعیف شده و در اطراف چشم ممکن است لکه‌های بنفش داشته باشید. مایعات اضافی در بدن جمع می‌شوند. تورم مچ پا و پاها می‌تواند به اعصاب پا فشار وارد کند و باعث سوزن سوزن شدن و سوزش در پاها شود. هیچ درمانی برای آن وجود ندارد، اما درمان می‌تواند موجب کاهش علائم شود.

11. قرمزی و سوزش کف دست و پا (اریترومالالژی)

پزشکان دقیقا نمی‌دانند که چه عواملی باعث ایجاد آن می‌شود، اما ممکن است رگ‌های خونی به اندازه کافی گشاد یا تنگ نشوند. پوست فرد ممکن است قرمز، داغ و متورم و اغلب در پاها و دست‌ها همراه با سوزش باشد. شدت آن ممکن است چند دقیقه یا چند روز طول بکشد. فرو رفتن در آب یخ می‌تواند موجب تسکین شود، اما می‌تواند علائم را تحریک کند. پزشک می‌تواند با تجویز داروهایی مثل قرص و لوسیون علائم را تسکین دهد.

12. ایدز و اچ‌ای وی

حدود یک سوم از افراد مبتلا به اچ‌ای وی یا ایدز در نهایت با آسیب به اعصاب مواجه می‌شوند. خود ویروس می‌تواند به اعصاب فرد آسیب برساند و داروهای مورد استفاده برای کنترل آن نیز می‌توانند به بدن آسیب وارد کنند. بیماری‌هایی که بر اثر ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن به آن مبتلا می‌شوید، مانند تبخال، سل و برفک نیز ممکن است چنین تاثیری داشته باشند. ممکن است در انگشتان پا و کف پا احساس کرختی، گزگز، بی‌حسی و سوزش کنید. پزشک می‌تواند به شما در یافتن علت و بهترین شیوه درمانی کمک کند.

13. درماتیت تماسی

شوینده‌ها، صابون، پاک‌کننده‌ها، وکس یا هر ماده شیمیایی می‌تواند پوست فرد را تحریک کند. کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، گل‌فروشی‌ها، آرایشگاه‌ها، مکانیک‌ها و نظافت کار‌ها بیشتر به این مواد دسترسی دارند. ممکن است بعد از چند ساعت واکنش آلرژیک ایجاد شود یا اینکه در زمان طولانی‌تری اتفاق بیفتد، زیرا یک ماده شیمیایی از لایه چرب و محافظ و بیرونی پوست عبور کرده و آن را خشک می‌کند. علائم خود را به پزشک بگویید. درمان آن به علت حساسیت بستگی دارد.

منبع: سایت سلامت