جو بایدن روز سه‌شنبه در حالیکه سنای آمریکا محکمه ترامپ را آغاز و دادستان‌ها و وکلای مدافع استدلال‌های نخستین خود را ارائه می‌دادند، این مطلب را در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره روند استیضاح مطرح کرد.

وی افزود: پیش از این هم به شما گفتم: من یک کار دارم. کار من نگه داشتن مردم است؛ ما در حال حاضر بیش از ۴۵۰ هزار  نفر را از دست داده‌ایم.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: اگر اقدام نکنیم، خیلی بیشتر از دست خواهیم داد؛ قاطعانه و سریع رفتار خواهیم کرد. همانطور که گفتم ، بسیاری از مردم در حال جان باختن هستند و بسیاری از کودکان گرسنه خواهند بود.

بایدن اضافه کرد: بسیاری از خانواده‌ها از نظر غذایی ناامن هستند. آنها در مشکل هستند. این شغل من است و سنا هم شغل خود را دارد.

وی اظهار کرد: آنها در شرف شروع آن هستند. من مطمئن هستم که آنها رفتارهای خوبی را انجام می‌دهند و این تمام چیزی است که می‌خواهم درباره استیضاح بگویم.

دونالد ترامپ در ۲۴ دی‌ماه در مجلس نمایندگان آمریکا به اتهام «تحریک برای شورش» استیضاح و پرونده وی برای محاکمه به سنای آمریکا ارسال شد.

این اتهام از آنجا مطرح شد که ترامپ از ۱۳ آبان ماه که انتخابات آمریکا تمام شد به مدت ۲ ماه به طور مداوم، نتیجه انتخابات را زیر سوال برد و مدعی شد که تقلب گسترده صورت گرفته است.

وی در ۱۷ دی‌ماه که قرار بود کنگره، آرای گزینشگران انتخاباتی ایالت‌ها را شمارش و پیروزی جو بایدن را تایید کند، فراخوان اجتماع در مقابل کاخ سفید داد و سپس از جمعیت خواست به سمت کنگره بروند و صدایشان را به جمهوری‌خواهان برسانند.

این موضوع باعث یورش هواداران وی به کنگره و آسیب جانی و مالی در آنجا شد که آمار کشته شدگان آن پنج نفر اعلام شده است.

از این رو، سنای آمریکا بعدازظهر امروز محاکمه وی را آغاز کرد.