شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شورای امنیت#جدید#نخست وزیر

آفریقا| توافق همکاری امنیتی مغرب با رژیم صهیونیستی/ نشست شورای امنیت درباره سومالی


آفریقا| توافق همکاری امنیتی مغرب با رژیم صهیونیستی/ نشست شورای امنیت درباره سومالی

توافق مغرب و رژیم صهیونیستی درباره توسعه همکاری‌های امنیتی، نامه نخست وزیر تونس به دیوان اداری این کشور درباره تفسیر قانون تحلیف وزیران جدید و نشست شورای امنیت درباره بحران سیاسی سومالی در پشت درهای بسته از جمله رویدادهای قاره آفریقاست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از قدس پرس، وزیر کشور مغرب و وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در یک گفت وگوی تلفنی توافق کردند که همکاری‌های امنیتی رباط – تل آویو توسعه یابد.

نماینده دیپلماتیک رژیم صهیونیستی در رباط در صفحه شخصی خود در فضای مجازی «توئیتر» نوشت: در این تماس تلفنی دو طرف توافق کردند،  به منظور توسعه همکاری‎های امنیتی یک نشست مشترک در رباط یا تل آویو به زودی برگزار شود.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

مغرب و رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا در آذر ماه گذشته روابط دیپلماتیک خود را از سرگرفتند. در همان ماه هیئتی از رژیم صهیونیستی به همراه دیپلمات‌های آمریکایی وارد مغرب شد و با مقامات دولت رباط توافقنامه همکاری‏‌های دوجانبه در زمینه گردشگری ، برقراری خط  پروازی، فناوری و صنایع آب و نیرو امضاء کرد.

این توافقنامه‎ها درحالی امضاء شد که مردم و احزاب سیاسی مغرب مخالفت خود را با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرده‎اند.

نامه المشیشی به دیوان اداری تونس

نخست وزیر تونس به دیوان ( دادگاه ) اداری  نامه نوشت و خواستار تفسیر ماده قانونی مراسم تحلیف وزیران جدید در برابر رئیس جمهور شد.

سخنگوی رسمی دیوان اداری تونس در گفت وگو با پایگاه خبری « الصباح نیوز تونس » اظهار داشت: این دادگاه  نامه هشام المشیشی درباره تفسیر قانون انجام مراسم تحلیف 11 وزیر جدید هیئت دولت را دریافت کرده‌است.

کشور تونس , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) ,

عماد عابری  تصریح کرد: نخست وزیر در نامه خود خواستار نظر صریح قانونی درباره اشکالات موجود درخصوص انجام مراسم تحلیف وزیران جدید شده‌ است.

وی افزود : نامه نخست وزیر برای قضات اداری فرستاده شده‌ است تا آنان رای خود را در این زمینه صادر کنند.

عابری تاکید کرد: دیوان اداری دارای رویه‌های حقوقی است و می‌تواند چنین مشکلات قانونی را حل و فصل کند.

پارلمان تونس در 11 بهمن به وزیران جدید دولت این کشور رای اعتماد داد، بر اساس فصل 89 قانون اساسی تونس،  وزیران دولت جدید پس گرفتن رای اعتماد از پارلمان باید در برابر رئیس جمهور مراسم تحلیف به جای آورند و او حکم  آنان را تنفیذ کند .

رئیس جمهور تونس از پذیرفتن وزیران جدید خودداری کرده‌ است . گروهی از حقوقدانان و سیاستمداران تونسی معتقدند ماده قانونی درباره انجام مراسم تحلیف در برابر رئیس جمهور شامل دولت جدید می‌شود و کابینه تعدیل شده را دربر نمی‌گیرد و گروه دیگر می‌گویند، این قانون،  وزیران جدید در کابینه تعدیل شده را در بر می‌گیرد.

نشست شورای امنیت پشت درهای بسته

شورای امنیت امروز پشست درهای بسته  تشکیل جلسه می‌دهد تا بحران سیاسی سومالی را بررسی کند. این نشست به درخواست آمریکا به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت برگزار می‌شود.

به نوشته پایگاه خبری «سومالی جدید» بحران سیاسی سومالی از زمانی شروع شد که معارضان این کشور اعلام کردند،  پس از پایان نخست وزیر  «محمد عبدالله محمد فرماجو» دیگر از او حمایت نخواهند کرد و این درحالی است که نخست وزیری فرماجو یکشنبه 19 بهمن به  پایان رسیده و سومالیایی‌ها به توافقی درباره برگزاری انتخابات دست نیافته‌اند.

به دنبال سرنگونی دولت نظامی «محمد زیاد باره» رئیس جمهور سابق سومالی در سال 1991 این کشور وارد باتلاق جنگ‌های قبیله‌ای و سیاسی شد و به دلیل نبود دولت مرکزی گروه تروریستی الشباب وابسته به شبکه القاعده بخش‌هایی از خاک سومالی تحت اشغال خود درآورد.

آمریکا، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب به منظور برقراری  ثبات در سومالی نظامیان خود را به این کشور اعزام کردند با این وجود، نا آرامی‌ها در سومالی همچنان ادامه دارد و این در حالی است که نظامیان آمریکایی ماه گذشته میلادی از سومالی خارج شدند و قرار است،  نظامیان اتحادیه آفریقا در پایان ماه جاری میلادی خاک سومالی را ترک کنند و امنیت این کشور را در سایه بحران سیاسی موجود به دست ارتش کم توان سومالی بسپارند.

انتهای پیام/