رئیسی: اگر آمریکایی‌ها تعقیب نشوند جرأت انجام جنایات مشابه را خواهند یافت

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه صبح امروز در گفتگوی دو جانبه با «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق ، ارتباط مردم و دولت ایران و عراق را نه تنها ارتباط دو کشور همسایه، بلکه دارای مناسبات کم نظیری دانست که ریشه در اعماق جان، باور‌ها و اعتقادات دو کشور دارد و اظهار کرد: این مناسبات علاقه دو کشور را روز به روز به رغم خواست دشمنان افزایش داده و الحمدلله در مناسبات سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین دو کشور تعاملات خوبی برقرار است، البته مناسبات حقوقی و قضایی، اقتضائات خاص خودش را دارد که با نگاه ارزنده مسئولان قضایی عراق می‌تواند به جایگاه خاص خودش برسد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه مردم ایران بر رعایت مقررات و قوانین تاکید دارند، به رئیس شورای عالی قضایی و دستگاه قضایی عراق گفت که کسانی که به دلیل علاقه به زیارت برخی قواعد را نادیده می‌گیرند کار درستی انجام نمی‌دهند، ولی میشود بین آن‌ها با کسانی که تعمدا ناقض قوانین هستند، تفاوتی قائل شد.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش به موضوع قاچاق مواد مخدر اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در صف اول مبارزه با مواد مخدر در جهان قرار دارد، ما قربانی تجارت مواد مخدر هستیم و در این راه شهدای زیادی داده و هزینه‌های زیادی پرداخت کرده ایم.

وی افزود: ریشه‌های مواد مخدر و قاچاقچیان عمده در غرب هستند و تبدیل مواد مخدر سنتی به صنعتی و تجارت و سوداگری مربوط به کسانی است که در مغرب زمین حضور دارند نه افغانستان و پاکستان.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی بار‌ها به خاطر جدیت در مبارزه با مواد مخدر تشویق شده است و ما از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در این عرصه جدی بوده ایم.

رئیس قوه قضاییه همچنین با تقدیر از عزم و اراده و جدیت دستگاه قضایی عراق برای مقابله با مواد مخدر خاطرنشان کرد: مبارزه با مواد مخدر جدیت در حوزه انتظامی و قضایی را می‌طلبد، ولی باید بین کسانی که قاچاق مواد مخدر می‌کنند و کسانی که معتاد هستند و مواد مصرفی را برای خود به همراه دارند، تفاوت قائل شد.

آیت الله رئیسی بر همین اساس پیشنهاد داد که تعداد اندکی که به دلیل ورود غیرقانونی و همچنین حمل مواد مخدر برای مصارف شخصی در عراق بازداشت شده اند مورد عفو قرار گرفته و به جمهوری اسلامی برگردند.

رئیس قوه قضاییه افزود: اگر بتوانیم زندانی‌ها را به ایران منتقل کنیم هم زحمت دستگاه قضایی عراق کم می‌شود و هم دغدغه‌ها و نگرانی‌های خانواده‌های این زندانیان برطرف می‌شود.

آیت الله رئیسی همچنین به تعدادی از زندانیان عراقی در ایران اشاره و برای بازگرداندن آن‌ها به عراق اعلام آمادگی کرد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به افزایش روزافزون آمار زائران ایرانی عتبات عالیات، ابراز امیدواری کرد با انعقاد تفاهم نامه بین ایران و عراق، امور زیارت تسهیل و شفاف شود که مردم و مسئولان مسائل قضایی و حقوقی زیارت را سامان دهند.

آیت الله رئیسی لغو روادید بین دو کشور را از اقدامات مثبت عنوان و تاکید کرد: کاری که در جریان سفر رئیس جمهور ایران در عراق برای لغو روادید انجام شد که از این قبیل اقدامات مشابه می‌توان انجام داد.

رئیس دستگاه قضایی کشورمان در بخش دیگری از سخنانش از رئیس شورای عالی و دستگاه قضایی عراق برای پیگیری حقوقی پرونده ترور فرماندهان مقاومت و صدور حکم جلب برای «ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به عنوان آمر این ترور جنایتکارانه تقدیر کرد.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: جنابعالی و همکاران شما خوب می‌دانند که اگر آمریکایی‌ها در این جنایت تعقیب نشوند جرات پیدا خواهند کرد که نه تنها در عراق بلکه در کشور‌های مختلف جنایات مشابهی انجام دهند.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد که جامعه قضات و حقوقدانان بر این باور هستند که یکی از راه‌های مهم در بازدارندگی از تکرار جرم، مجازات مجرمین است.

آیت الله رئیسی گفت: شاید نظام سلطه با ایادی خودش اجازه ندهند به مجرمین اصلی دسترسی پیدا کنیم، ولی اراده جدی برای تعقیب مجرم، موضوعی بسیار مهم، اثرگذار و قابل تحسین برای جلوگیری از جنایات مشابه است.

رئیس قوه قضاییه در ادامه به آمریکایی‌ها هشدار داد که بدانند اینکه در یک کشور که دارای حاکمیت و نظام اداری و حقوقی مستقل است، حاکمیت آن کشور را نقض کرده و مرتکب ترور دولتی شوند، جنایتی غیرقابل گذشت است.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: ما خودمان را موظف می‌دانیم که همکاری لازم با جنابعالی و همکاران شما داشته باشیم و همکاران ما با تشکیل کمیته‌ای ویژه تلاش می‌کنند مستندات لازم برای پیگیری حقوقی موضوع را جمع آوری کرده و کمال همکاری را با دستگاه عراق داشته باشند.

رئیس دستگاه قضایی کشورمان تصریح کرد: ممکن است برخی مجازات مجرمین را بعید بدانند، اما یقینا چنین مجازاتی ان شاالله «نراه قریبا» خواهد بود.

آیت الله رئیسی یادآور شد: ما به این سخنان امام خامنه‌ای که فرموده اند ظالمان در حال افول هستند ایمان داریم و این افول و نشانه‌های آن را به برکت خون حاج قاسم و ابومهدی المهندس و دیگر شهدا به خوبی لمس می‌کنیم.