شهر خبر

وزیر دفاع :

توان دفاعی ایران با قبل انقلاب قابل مقایسه نیست

وزیر دفاع

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: با توجه به خوداتکایی و پیشرفت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران در ۴ دهه اخیر، قدرت دفاعی قبل از پیروزی انقلاب با الان قابل مقایسه نیست.

به گزارش مشرق، امیر سرتیپ امیر حامی امشب در برنامه تیتر امشب ۲ شنبه شب شبکه خبر با بیان اینکه در بخش توسعه دفاعی کشور مسیر بسیار موفقیت امیز و خوبی را طی کرده ایم افزود: بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب، بخش دفاعی کشور تحریم شد و امریکایی‌ها و دشمنان ایران تلاش کردند که به هیچ وجه اقلام دفاعی به دست جمهوری اسلامی ایران نرسد.

وزیر دفاع گفت: با هدایت الهی و حکیمانه امام خمینی (ره) و هدایت‌های میدانی رهبر معظم انقلاب اسلامی که آن زمان به عنوان عضو شورای عالی دفاع ایفای نقش بسیار موثر داشتند، ما مسیر خودکفایی و خود اتکایی را در نیروهای مسلح طی کردیم.

وی اضافه کرد: با توجه به تجهیزات زیادی که در اختیار ارتش بود کارمان را با سرپا نگه داشتن (اورهال) تجهیزات و تسلیحات اغاز کردیم و بعد به سمت مهندسی معکوس حرکت کردیم.

وزیر دفاع گفت: به تدریج در این مسیر توانمندتر شدیم و توانستیم از مهندسی معکوس عبور کنیم و وارد مرحله طراحی شویم.

توان دفاعی ایران با قبل انقلاب قابل مقایسه نیست

وی افزود: طراحی‌های اولیه ما در حوزه صنایع دفاعی ساده‌تر وسبک‌تر بود و هر چه جلوتر رفتیم، به همت همه دست اندرکاران و جهادگران عرصه صنایع دفاعی کشور، مهندسان، دانشگاه‌ها وفعالان صنعتی پیشرفت کردیم به طراحان و تولید کنندگان بزرگی در این حوزه شدیم که امروز قادریم بخش بزرگی از نیازهای صحوزه دفاعی کشور را تامین کنیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: هم اکنون بیش از ۸۰۰ صنعت و محصول دفاعی موردنیاز را در کشور تولید می‌کنیم.

امیر حامی افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وضع کشور متفاوت و رویکرد حاکم، رویکرد ناشی از وابستگی به امریکا بوده و انچه مورد نظر و مطالبه نظام سرمایه داری ان روز بوده است و امریکایی‌ها تولید می‌کردند به قیمت‌های گزاف به ایران و برخی دیگر از کشورهای منطقه فروخته می‌شد.

وی اضافه کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، صنایع دفاعی خیلی کمی در داخل داشتیم و در مجموع حدود ۳۰ کارخانه در زمینه تولید صنایع دفاعی سبک مشغول بوده اند که آن هم صرفا در قالب فعالیت خط تولید خریداری شده از خارج فعالیت می‌کرده است.

امیر حاتمی گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران در حوزه موشکی از قدرت‌های به نام دنیاست و در حوزه‌های هوایی، الکترونیک و پدافند هم محصولات بسیار خوبی داریم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد: نگاه به نیازهای نیروهای مسلح، نگاه به تهدیدهای آینده و نگاه به ظرفیت‌های در دسترس بخش دفاعی کشور ۳ اولویت توسعه صنایع دفاعی کشور است.

امیر حاتمی  افزود: درهمین سه چهار سال گذشته حرکت در مسیر تحقیق و توسعه دفاعی کشور با قوت ادامه داشته است که بخشی از نتایج آن را به ملت عزیزمان اعلام کرده ایم و بخش خیلی بزرگتر از دستاوردهای دفاعی را معرفی نمی‌کنیم.

وی اضافه کرد: حاصل این تلاش برنامه‌ای است که در این باره تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم که ناشی از بررسی نیازهای نیروهای مسلح، نگاه به تهدیدهای آینده و نگاه به ظرفیت‌های در دسترس مان بوده است.

وزیر دفاع گفت: این ۳ بخش به علت اهمیتی که در دکترین کشور برای بازدارندگی دارند مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

وی افزود: در حوزه موشکی برای دقت افزایی موشک‌ها و اصطلاحا نقطه زنی هدف گذاری شده بود که در نتیجه تلاش ها، امروز همه موشک‌هایی که در اختیار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است، دقیق و نقطه زن هستند و نیروهای مسلح در رزمایش‌هایی که در خشکی و دریا انجام دادند به خوبی از آن‌ها استفاده کردند.

امیر حاتمی گفت: در حوزه پهپادها یکی از قدرت‌های برتر جهان و در رتبه چهارم و پنجم هستیم.

وزیر دفاع همچنین با اشاره به طراحی و ساخت ناوشکن پیشرفته دنا افزود: این ناوشکن در کلاس جماران است، اما تسلیحات و تجهیزات آن ارتقا پیدا کرده و همه تسلیحات آن تولید داخل است.

امیر حاتمی تهدیدات نظامی رژیم صهیونیستی را ناشی از استیصال و شکست از انقلاب اسلامی دانست و گفت: رژیم کوچک و پلید رژیم صهیونیستی توانایی حمله نظامی به ایران را ندارد و اگر هم بخواهد دچار چنین اشتباهی شود شروعی خواهد بود بر نابودی کامل آن و ما به لحاظ دفاعی دارای قدرت دفاعی اطمینان بخش هستیم و این به خوبی به دشمنان تفهیم شده است.