شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#فجر#جشنواره تئاتر#تئاتر فجر#هنرمندان

اختتامیه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر برگزار شد


اختتامیه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

اختتامیه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در تالار وحدت و با حضور هنرمندان تئاتر و مدیران مربوطه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اختتامیه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در حالی برگزار شد که این مراسم به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی با جمعیتی حداقلی برگزار شده و مراسم در حال پخش به صورت زنده از  فضای مجازی بود.

در ابتدای مراسم اختتامیه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر سیدمجتبی حسینی در پیامی ویدیوئی به حاضران در سالن و هنرمندان تئاتر گفت: امید است که شیوع این ویروس کرونا هرچه زودتر متوقف شود و رویدادهای هنری ما از جمله تئاتر و جشنواره های پیش رو با کیفیت و بدون دغدغه به اجرا درآیند.

سپس پیام ویدیویی قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد پخش شد که در آن قادر آشنا ضمن تشکر از همه دست اندرکاران سی و‌نهمین جشنواره تئاتر فجر گفت: از همه بزرگوارانی که ما را در این امر یاری کردند تشکر می‌کنم به‌ویژه دکتر صالحی و معاونانش که ما را یاری کردند. از هنرمندان، خبرنگاران و...که در شرایط کرونایی و ملتهب ناشی از کرونا ما را یاری کردند و امید و نشاط به جامعه آوردند.

وی افزود: تشکر می‌کنم از توجه به فرهنگ ایرانی و خرده فرهنگ ایرانی که یک هویت ملی است، از توجه به آثار باستانی و ایران اسلامی و انقلابی، توجه به زندگی نامه و هشت سال دفاع مقدس، شهدای ترور و هسته‌ای در آثار توسط هنرمندان تشکر می‌کنم. جشنواره امسال با جشنواره‌های سال گذشته تفاوت دارد. ما تلاش کردیم تمام شیوه نامه ها را رعایت کنیم. از همه عوامل برای برگزاری این جشنواره آبرومندانه تشکر می‌کنم. جا دارد از آقای مسافر آستانه و دبیرخانه جشنواره هم تشکر کنم،  جشنواره مشکلات زیادی داشت ولی با عزم همه کار رو به جلو رفت. باید دعا کنیم سال آینده این ویروس نباشد و خدا به ما قدرتی دهد تا برای عزت ایران تلاش کنیم.

سپس حسین مسافر آستانه دبیر این دوره جشنوراه تئاتر فجر در پیامی ویدیویی مطرح کرد: هنرمندان در سالی که گذشت بیشتر به موضوعاتی رو آوردند که به دغدغه‌های جامعه بیشتر پرداخت.
وی افزود: در این دوره از جشنواره به موضوعاتی مثل ترور و شهدای سلامت پرداخته شد وهنرمندان نشان دادن که دغدغه مردم از آن‌ها جدانیست.
دبیر جشنواره با اشاره به بخش ویژه سرباز انقلاب گفت:  اضافه شدن این بخش به جشنواره نشان داد که این موضوع مسئله مهم اجتماعی ماست که هنرمندان به آن پرداختند.
مسافر آستانه تاکید کرد:مردم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اجازه دادند تا این دوره از جشنواره برگزار شود.


در ابتدا جوایز آثار بخش پوستر و عکس جشنواره توسط مهدی آشنا دبیر و محمد ژیان از داوران این بخش به برندگان اهدا شد.
در بخش عکس دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی رتبه اول نیز به «شهریار دبیری» برای عکس نمایش «فرانکنشتاین» اختصاص یافت. 
لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه دوم نیز به «فاطمه حسن پور زعفرانی» برای عکس نمایش «جانکاه» تعلق گرفت. 
لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه سوم به «مریم قهرمانی زاده» برای عکس نمایش «مری پاپینز» اهدا شد.
و سپس در بخش پوستر «مهدی رایگانی»به عنوان نفر اول برای  پوستر نمایش دراکولا، «سروش حیدری» به عنوان نفر دوم برای طراحی پوستر نمایش «شاه شکار» و «سینا افشار» به عنوان نفر سوم برای طراحی پوستر نمایش «اسم» معرفی شدند.

سپس برگزیدگان بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس اعلام شده و در بخش نمایش های صحنه ای، بدون اولویت نمایش «برونسی» به کارگردانی «مرتضی شاه کرم» و نمایش «سرباز» به کارگردانی «حسین پارسایی» به عنوان منتخب اعلام شدند.
و در بخش نمایش های خیابانی نیز لوح تقدیر و جایزه نقدی بدون اولویت به نمایش های «حباب زیر آب» به کارگردانی «جلال حسنوند» و «علی شمس» از فلاورجان و «6599» به کارگردانی «مسعود براهیمی» از اصفهان اهدا شد.

همچنین برگزیدگان متروی تهران در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به شرح ذیل معرفی شدند:
لوح تقدیر و 30 میلیون ریال جایزه نقدی به نمایش خیابانی «ژنرال» به نویسندگی و کارگردانی «سعید بادینی» از زاهدان تعلق گرفت.
 و لوح تقدیر و 60 میلیون ریال جایزه نقدی به آثار: نمایش «سه شنبه های لعنتی» به نویسندگی و کارگردانی «محمد مهدی خاتمی»، نمایش «پاشوره» به نویسندگی و کارگردانی «حسن عابدی» از بجنورد تقدیم شد.

بعد از اجرای قطعه موسیقی بخش بعدی اهدای جوایز آغاز شد. 
در بخش مسابقه تئاتر خیابانی دیپلم افتخار و جایزه نقدی طراحی فضای نمایشی به طور مشترک به «احمد صمیمی» و «مارال ایزدبخش» برای طراحی فضای نمایش “V.A.R” اهدا شد. 
در بخش مسابقه تئاتر خیابانی سرباز انقلاب دیپلم افتخار و جایزه نقدی طراحی فضای نمایشی به «سیدمهرداد کاووسی» برای طراحی فضای نمایش «زهی خیال باطل» اختصاص یافت.

در بخش مسابقه تئاتر خیابانی تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی طراحی حرکت به طور مشترک به «سامان شکیبا» و «سارینا شاد» برای طراحی حرکت نمایش «مضحکه در مضحکه» اختصاص یافت. 
در بخش مسابقه رادیو تئاتر دیپلم افتخار و جایزه نقدی طراحی صدا و افکت برگزیده به «نرگس موسی¬پور» برای طراحی صدا و افکت نمایش رادیویی «اتاق 24» رسید. 
«مجید آینه» برای صدابرداری تمامی آثار حاضر در مسابقه رادیو تئاتر نیز دیپلم افتخار و جایزه نقدی صدابرداری در بخش مسابقه رادیو تئاتر جشنواره سی و نهم را دریافت کرد.

در بخش مسابقه تئاتر صحنه ای تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جوایز نقدی به صورت ذیل تقدیم برگزیدگان شد.
 1. در بخش طراحی لباس «سعید معروفی» برای طراحی لباس نمایش «تن ها» برگزیده شد.

2.در بخش طراحی صحنه، «سعید مؤذنی» برای طراحی صحنه نمایش «بهشت حکیم الله» به عنوان برگزیده معرفی شد.
3.در بخش طراحی نور عنوان برگزیده به  «احسان فلاحت پیشه» برای طراحی نور نمایش «پنهان خانه پنج در» اختصاص یافت. 

در بخش مسابقه تله تئاتر دیپلم افتخار و جایزه نقدی طراحی نور و تصویر به «مهدی گودرزی» و «میلاد شکیبا» برای طراحی نور و تصویر تئاتر تلویزیونی «آینه یک روز زنده است» تعلق گرفت.

و در همین قسمت و در بخش طراحی نور عنوان نفر برگزیده به «رضا پورتراب زاده» برای طراحی نور نمایش «اپیدمی» اختصاص یافت. 

در بخش مسابقه تئاتر خیابانی لوح تقدیر و جایزه نقدی طرح و ایده به طور مشترک به «احمد صمیمی» و «مارال ایزدبخش» برای طرح و ایده نمایش “V.A.R” تعلق گرفت.
در بخش مسابقه تئاتر خیابانی تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی طرح و ایده به «سمیه مهری» برای طرح و ایده نمایش «مضحکه در مضحکه» اهدا شد. 

در بخش مسابقه تئاتر خیابانی سرباز انقلاب لوح تقدیر و جایزه نقدی طرح و ایده به «مصطفی جعفری خوزانی» برای طرح و ایده نمایش «انگشتری» و سعید بادینی» برای طرح و ایده نمایش «ژنرال» رسید.

گفتنی است، در این مراسم از خانواده شهید فخری‌زاده توسط سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا مدیرکل هنرهای‌نمایشی و حجت الاسلام محمد مهدی بهداروند تقدیر به عمل آمد.