شهر خبر

سرمایه‌گذاری ۹.۵ میلیارد دلاری ساخت پتروشیمی‌ها در قشم


سرمایه‌گذاری 9.5 میلیارد دلاری ساخت پتروشیمی‌ها در قشم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: تاکنون ۹.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ساخت پتروشیمی‌ها در این جزیره قطعی شده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا مومنی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در مراسم آغاز به کار سومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم در حوزه نفت گاز و پتروشیمی، با اشاره به افتتاح نخستین پالایشگاه نفت فوق سنگین ایران در جزیره قشم، از بهره‌برداری فاز دوم این پالایشگاه تا سال 1400 در مجموع با ظرفیت 70 هزار بشکه در روز خبر داد.

وی افزود: در کنار ساخت پالایشگاه‌های نفت، ساخت و بهره‌برداری از مخازن جدید ذخیره‌سازی نفت خام و فرآورده‌های نفتی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به برنامه‌ریزی برای ایجاد هاب و کانون جدید هاب پتروشیمی کشور در قشم، تصریح‌کرد: تاکنون مذاکره‌های نهایی ساخت چهار طرح عظیم پتروشیمی در جزیره قشم نهایی شده است.

وی با اعلام اینکه هم اکنون مطالعات ایجاد هاب پتروشیمی در شمال جزیره قشم ( به نام «سلخ») در زمینی به وسعت 2 هزار و 500 هکتار تعیین تکلیف شده، از نهایی شدن مذاکرات ساخت 9.5 میلیارد دلار طرح و مجتمع جدید پتروشیمی در جزیره قشم خبر داد و افزود: در برخی از این طرح‌ها سرمایه‌گذاران چینی نیز حضور دارند و امید می‌رود در مرحله نخست در مجموع نزدیک به 13 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای ساخت پتروشیمی‌ها در بزرگترین جزیره خلیج فارس انجام شود.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه قشم با اشاره به آغاز ساخت انشعاب از خط لوله هفتم سراسری با هدف تامین گاز پتروشیمی‌ها، یادآور شد: در فاز نخست ساخت این خط لوله، امکان انتقال روزانه 25 میلیون مترمکعب و در فاز دوم 52 میلیون متر مکعب گاز برای تامین سوخت و خوراک پتروشیمی‌ها به قشم فراهم می‌شود.

این مقام مسوول، همچنین از ایجاد ظرفیت سوخت‌رسانی به کشتی‌ها (بانکرینگ) در جزیره قشم خبر داد و تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود این ظرفیت تا 2 سال آینده به 200 هزار تن افزایش می‌یابد تا ایران سهم قابل توجه از بازار 20 میلیارد دلاری بانکرینگ و سوخت رسانی به کشتی ها را در اختیار داشته باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه، ظرفیت تولید برق جزیره قشم را تا خرداد سال آینده بیش از یک‌هزار و 300 مگاوات عنوان کرد و یادآور شد: در مجموع در طول هفت سال گذشته بیش از یک میلیارد و 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای ایجاد زیرساخت‌های تامین آب و گاز و اسکله‌های تخصصی سرمایه‌گذاری شده است.

مومنی با اشاره به بهره‌برداری از اسکله بزرگ نفتی حرا تا اردیبهشت‌ماه 1400، از مذاکرات برای ساخت دو پالایشگاه جدید 70 هزار بشکه‌ای در قشم خبر داد و خاطرنشان‌کرد: قشم توان و ظرفیت تبدیل به هاب صنایع پالایش نفت فوق سنگین و پتروشیمی ایران در خلیج فارس را در اختیار دارد.

انتهای پیام/